St. Luciakerk - Helmond
De St. Luciakerk werd in 1896 gebouwd in neogotische stijl naar een ontwerp van de architect C. Franssen. De kerk van de toenmalige parochie Mierlo-Hout werd verbouwd in 1930 en 1934. in 1930 kwamen er een nieuwe sacristie en drie kinderkapellen, in 1934 werden er twee kerkportalen aan weerskanten van de hoofdingang gebouwd. De oorspronkelijke veelkleurigheid van het interieur is verdwenen.
De opzet van de driebeukige kruisbasiliek is vrijwel geheel symmetrisch. Door de verschillende daken en nokhoogten van het priesterkoor en de aangebouwde kapellen wordt echter een schilderachtig effect bereikt. In de lengteas van de kerk bevindt zich de vijfhoekige sacristie.
Tot het kerkmeubilair hoort onder meer het rijk bewerkte neogotische hoofdaltaar uit 1897 dat vervaardigd werd door de familie Lennaerts uit Roermond. Van belang zijn ook de kruiswegstaties die Emmanuel Perey in 1906 schilderde.
De kerk is van…
De St. Luciakerk werd in 1896 gebouwd in neogotische stijl naar een ontwerp van de architect C. Franssen. De kerk van de toenmalige parochie Mierlo-Hout werd verbouwd in 1930 en 1934. in 1930 kwamen er een nieuwe sacristie en drie kinderkapellen, in 1934 werden er twee kerkportalen aan weerskanten van de hoofdingang gebouwd. De oorspronkelijke veelkleurigheid van het interieur is verdwenen.
De opzet van de driebeukige kruisbasiliek is vrijwel geheel symmetrisch. Door de verschillende daken en nokhoogten van het priesterkoor en de aangebouwde kapellen wordt echter een schilderachtig effect bereikt. In de lengteas van de kerk bevindt zich de vijfhoekige sacristie.
Tot het kerkmeubilair hoort onder meer het rijk bewerkte neogotische hoofdaltaar uit 1897 dat vervaardigd werd door de familie Lennaerts uit Roermond. Van belang zijn ook de kruiswegstaties die Emmanuel Perey in 1906 schilderde.
De kerk is van cultuurhistorisch belang als voorbeeld van de ontwikkeling van het katholicisme in de late negentiende eeuw, met name de stichting van kerkdorpen in de nabijheid van industriekernen. Het heeft architectuurhistorisch belang als goed en representatief voorbeeld van de late verwerking van neogotische motieven in het werk van C. Franssen.