Filosofilm gaat over net wat verder dan alleen het kijken naar een film. Wat voor achterliggende kwesties worden in de film vertoond? Komen deze overeen met ons moraal en hoe vallen deze films binnen de 21e eeuw? Als het gaat om de combinatie van films en filosofie bestaan er minstens twee type films: films die een filosofische kwestie als onderwerp hebben en dit met beeldverhaal tot leven brengen en films die met hun materiaal iets filosofisch duidelijk maken.

Dr. Rob van Gerwen gaat met u in gesprek over de betreffende filosofische kwesties van de film. Vandaag handelt het over de film Certified Copy.

In Toscane bezoekt een Franse vrouw een…

Filosofilm gaat over net wat verder dan alleen het kijken naar een film. Wat voor achterliggende kwesties worden in de film vertoond? Komen deze overeen met ons moraal en hoe vallen deze films binnen de 21e eeuw? Als het gaat om de combinatie van films en filosofie bestaan er minstens twee type films: films die een filosofische kwestie als onderwerp hebben en dit met beeldverhaal tot leven brengen en films die met hun materiaal iets filosofisch duidelijk maken.

Dr. Rob van Gerwen gaat met u in gesprek over de betreffende filosofische kwesties van de film. Vandaag handelt het over de film Certified Copy.

In Toscane bezoekt een Franse vrouw een voordracht van de Britse auteur James Miller die in zijn boek, Copie Conforme, verdedigt dat kopieën evengoed waardevol zijn als hun originelen. De vrouw moet gaan eten met haar hongerige zoon, en geeft haar telefoonnummer aan een gemeenschappelijke vriend met het verzoek die aan de auteur te geven. Miller komt naar haar antiekwinkel en samen maken ze een rondrit. Zij neemt hem naar een dorpje. Ze bespreken het onderwerp van zijn boek, de relatie tussen kopieën en originelen. In het dorp worden ze door een barvrouw beschouwd als een getrouwd stel; zij besluit dat spel mee te spelen, en hij doet mee als haar echtgenoot. En wat is de kopie, wat het origineel? En is een herinnering niet ook een kopie?

Wanneer

Locatie