Kunstlezing Toulouse Lautrec

Dr. Ger Jacobs geef teen lezing bij de seniorenvereniging over een Franse aristocraat. Het werk van de Franse aristocraat kwam pas tot volle bloei in de dubieze achterbuurten van Parijs.

Misschien heeft hij wel het beste portret van Vincent van Gogh gemaakt. In een Parijs café maakte Henri de Toul…

Dr. Ger Jacobs geef teen lezing bij de seniorenvereniging over een Franse aristocraat. Het werk van de Franse aristocraat kwam pas tot volle bloei in de dubieze achterbuurten van Parijs.

Misschien heeft hij wel het beste portret van Vincent van Gogh gemaakt. In een Parijs café maakte Henri de Toulouse Lautrec een krijttekening van de eenzame, in gedachten verzonken Nederlander zittende aan een tafeltje met een glas absinth. Ze zijn allebei 37 jaar geworden, ze zijn allebei bezig geweest met de verschoppelingen van de maatschappij; meedogenloos en vol medelijden. Ze kenden allebei een tragische levensloop en kregen allebei pas na hun dood de waardering die ze verdienden. De lichamelijk gehandicapte kunstenaar werkte aan het eind van de 19e eeuw in een atelier in Montmartre. In het nachtelijk leven van de stad vond hij de vrijheid om te schilderen wat hem boeide: het leven zelf, de mensen die hem interesseren in een omgeving die hij kent. Eigenlijk schilderde hij de dubieuze milieus die pas tot leven kwamen bij kunstlicht.

Vooral in verlopen café’s als 'Le Chat Noir' en 'Boule Noire' vond hij de mensentypes die hem boeiden. Hij observeerde de welgestelde heren met een bloem in het knoopsgat, lakschoenen met slobkousen, lichte handschoenen en een wandelstok met gouden knop, de beursspeculanten in rok, de opgeblazen officieren, de adel van West- en Oost-Europa die het frivole leven in de Lichtstad boven hun eigen hoofdstad verkoos. Hij zag de krijtwitte dames van lichte zeden, de maîtresses met hun zwaar aangezette ogen en lippen, de hoertjes met hun uitgebluste gezichten, pronkend in smakeloze, opvallende kleding en de kunstenaars en kunstenmakers met hun zwierige zwarte dassen en breedgerande hoeden. Kunst en dagelijks leven vloeien in zijn werk moeiteloos in elkaar over. Toulouse Lautrec werd de schilder die op onbarmhartige wijze het hypocriete en oppervlakkige leven in de uitgaansbuurten van Parijs vastlegde. Zijn manier van werken strookte niet met die van het populaire impressionisme. Claude Monet en zijn vrienden zochten het licht in het landschap. Toulouse Lautrec bleef binnen. Voor die tijd was zijn werk ongewoon en gewaagd en de verguizing niet gering, tot een rechterlijke vervolging toe.

Aanmelden via het email-adres.  

Wanneer

  • Donderdag 21 november 2024 14.00 - 16.00 uur

Prijzen

  • Leden € 5,00
  • Niet leden € 6,50

Locatie