Wilhelminakanaal
Het Wilhelminakanaal is een kanaal in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het loopt vanuit de Zuid-Willemsvaart bij Laarbeek naar de Amer bij Geertruidenberg en is 68 kilometer lang. Het gedeelte van Geertruidenberg tot Dongen is bevaarbaar voor schepen tot 1350 ton (klasse IV). Het overige deel is beduidend smaller en daarmee slechts bevaarbaar voor schepen tot 650 ton (klasse II). Gemiddeld is het kanaal 2,30 meter diep (ondiepste punt: 1,90 meter) en 25 tot 30 meter breed. Tussen Dongen en de Dongenseweg wordt het Wilhelminakanaal tot circa 2023 verbreed en verdiept zodat Tilburg door schepen tot 1350 ton bereikt kan worden.
De eerste plannen voor een kanaal dat Tilburg en Eindhoven met de Maas verbindt, dateren uit 1794, maar het duurde tot 1910 tot werd begonnen met het graven.
De opening in 1923 verlie…
Het Wilhelminakanaal is een kanaal in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het loopt vanuit de Zuid-Willemsvaart bij Laarbeek naar de Amer bij Geertruidenberg en is 68 kilometer lang. Het gedeelte van Geertruidenberg tot Dongen is bevaarbaar voor schepen tot 1350 ton (klasse IV). Het overige deel is beduidend smaller en daarmee slechts bevaarbaar voor schepen tot 650 ton (klasse II). Gemiddeld is het kanaal 2,30 meter diep (ondiepste punt: 1,90 meter) en 25 tot 30 meter breed. Tussen Dongen en de Dongenseweg wordt het Wilhelminakanaal tot circa 2023 verbreed en verdiept zodat Tilburg door schepen tot 1350 ton bereikt kan worden.
De eerste plannen voor een kanaal dat Tilburg en Eindhoven met de Maas verbindt, dateren uit 1794, maar het duurde tot 1910 tot werd begonnen met het graven.
De opening in 1923 verliep magertjes. Dit hing samen met het feit dat voor de zestig kilometer kanaal tussen Oosterhout en Aarle-Rixtel Rijkswaterstaat verantwoordelijk was en voor de Tilburgse Piushaven de gemeente Tilburg. Over de kosten en organisatorische aspecten van de opening kon men het onderling niet eens worden.