Kunstlokaal42 Dick Hermsen over 100 jaar Rhapsody in Blue van George Gershwin

De 106e editie van Kunstlokaal42 vindt plaats op woensdag 20 november. Aanvang 21.00 uur – Toegang gratis

Dick Hermsen
George Gershwin, 100 jaar Rhapsody in Blue

Tijdens de 106e editie van Kunstlokaal42, op woensdag 20 november, zoomt musicoloog Dick Hermsen in op de Amerikaanse componist en pianist George Gershwin, die zowel klassieke muziek als popmuziek schreef. Zijn bekende ‘Summertime’ is een van de meest gecoverde liederen ooit. Dit alles onder het motto ‘George Gershwin, 100 jaar Rhapsody in Blue’.

Aanleiding hiervoor is het feit dat George Gershwin 100 jaar geleden Rhapsody in Blue componeerde. 
De Amerikaanse componist en pianist George Gershwin (1898-1937) vormt een belangrijke schakel in de overgang van de klassieke muziek naar de jazzmuziek. Rhapsody in Blue was in 1924 de eerste succesvolle vrijage tussen jazz en klassieke muziek. Dat het intro net zo bekend zou worden als Beethovens pa-pa-pa-páá, kon de componist toen nog niet bevroeden. 

E…

De 106e editie van Kunstlokaal42 vindt plaats op woensdag 20 november. Aanvang 21.00 uur – Toegang gratis

Dick Hermsen
George Gershwin, 100 jaar Rhapsody in Blue

Tijdens de 106e editie van Kunstlokaal42, op woensdag 20 november, zoomt musicoloog Dick Hermsen in op de Amerikaanse componist en pianist George Gershwin, die zowel klassieke muziek als popmuziek schreef. Zijn bekende ‘Summertime’ is een van de meest gecoverde liederen ooit. Dit alles onder het motto ‘George Gershwin, 100 jaar Rhapsody in Blue’.

Aanleiding hiervoor is het feit dat George Gershwin 100 jaar geleden Rhapsody in Blue componeerde. 
De Amerikaanse componist en pianist George Gershwin (1898-1937) vormt een belangrijke schakel in de overgang van de klassieke muziek naar de jazzmuziek. Rhapsody in Blue was in 1924 de eerste succesvolle vrijage tussen jazz en klassieke muziek. Dat het intro net zo bekend zou worden als Beethovens pa-pa-pa-páá, kon de componist toen nog niet bevroeden. 

Eerst hoor je een triller, dan een snel stijgende toonladder, dan een glissando – de klarinettist gaat met een glijdende beweging van de ene naar de andere noot, een octaaf hoger. En dan, nét voor de klarinet zijn klim heeft voltooid, legt het orkest zijn eerste akkoord neer. Volgens de overlevering zou de glijer bij wijze van grap zijn geïntroduceerd door Ross Gorman, de klarinettist van de jazzband van Paul Whiteman, die het stuk voor het eerst uitvoerde. Gershwin zou enthousiast hebben gereageerd.

Eigenlijk was Gershwin klassiek opgeleid. Vanwege zijn grote belangstelling voor de jazzmuziek combineerde hij deze stijl al snel met zijn klassieke composities. Bekende werken van Gershwin zijn onder andere het swingende Rhapsody in Blue, de opera Porgy and Bess en de bekende song Summertime, allemaal klassieke werken, doorspekt met swingende ritmes en spannende jazz-akkoorden. 

Op enig moment was Gershwin als componist, ook in het lichte genre, zo bekend dat hij in New York, op Tin Pan Alley, ging werken in een shop waar je jazz-composities kon kopen. Op verzoek schreef hij talrijke mooie en vaak swingende jazz-liedjes die ook nu nog met regelmaat te beluisteren zijn.

Er wordt tijdens de lezing gebruik gemaakt van veel mooie muziekfragmenten en mooie dvd-beelden. Muziek-technische termen worden zo veel mogelijk vermeden. Het belooft dus woensdag 20 november wederom een boeiende en vooral muzikale avond te worden. Uiteraard is er na afloop ruimte voor vragen en discussie. 

Nieuwe rubriek: het biermoment.
Op het eind van de avond zal Jurr Buijinck, uitbater van Lokaal42 en groot bierkenner, ons iets vertellen over een nieuw bier in het assortiment, al dan niet passend bij het seizoen of onderwerp. Uiteraard kunt u het betreffende biertje na afloop drinken.

Dick Hermsen
Dick Hermsen (Voorschoten – 1958, nu woonachtig in Helmond) is musicus, musicoloog. Hij studeerde aan het Conservatorium van Utrecht. Aansluitend voltooide hij aan de Universiteit van Amsterdam een studie Muziekwetenschappen. Hij werkte als muziekjournalist bij het Leidsch Dagblad en hij schreef programmatoelichtingen voor het Residentie Orkest in Den Haag. Als (mede-)auteur en eindredacteur publiceerde hij twee boeken. Daarnaast was hij bijna 20 jaar verbonden als presentator bij het North Sea Jazz Festival, maakte hij radioprogramma’s voor Concertzender Nederland en doceerde hij aan het Conservatorium van Groningen. 

Zijn belangrijkste bezigheid vond hij in de kunsteducatie. Hij werkte 15 jaar als directeur in meerdere kunstencentra in Brabant, onder andere bij Kunstkwartier in Helmond. Tegenwoordig verzorgt hij lezingen in binnen- en buitenland, begeleidt hij internationale muziekreizen en is hij actief als uitvoerend musicus bij Stichting Herbelevingstheater en als gitaardocent.

Het discours moet doorgaan …
Kunstlokaal42 is een activiteit van Lokaal42, gelegen aan de Markt in Helmond. De doelstelling van Kunstlokaal42 is het bevorderen en in standhouden van het discours op het gebied van de kunst en cultuur in Helmond. De avonden zijn bedoeld voor alle (in kunst) geïnteresseerden, nieuwsgierigen, amateur- en professionele kunstenaars, en verder iedereen die gewoon een interessante en/of boeiende avond wil meemaken. 

De avonden beginnen om 21.00 uur en zijn gratis toegankelijk. Het programma duurt ongeveer anderhalf uur. Na afloop van het officiële gedeelte kan het samenzijn in een gezellige sfeer worden voortgezet tot in de kleine uurtjes.

Wanneer

  • Woensdag 20 november 2024 21.00 - 00.00 uur

Prijzen

  • Gratis

Locatie